viernes, 8 de diciembre de 2017

Puntos fundamentais do MCERL




O MCER é un estándar de referencia que serve para describir o nivel de comprensión oral e escrita dunha determinada lingua. O seu obxectivo principal é establecer unha base común flexible e que se poida adaptar aos distintos contextos educativos para elaborar programas e manuais, deseños e reformas curriculares, para a formación de profesores e para a avaliación das competencias nas linguas de toda Europa.
A aprendizaxe de linguas e culturas non se garda en compartimentos mentais estritamente separados, senón que desenvolve unha competencia comunicativa na que as linguas se relacionan entre si e interactúan. O MCER debe seguir uns criterios determinados. Ten que garantir a transparencia e coherencia dos obxectivos e os métodos de ensino, favorecer a cooperación entre as distintas entidades educativas dos países, facilitar o recoñecemento de certificados de linguas e axudar a coordinar esforzos entre as persoas relacionadas coa aprendizaxe. Trátase dun enfoque activo, no que os individuos desenvolven unha serie de competencias, tanto xerais como comunicativas.

O progreso na aprendizaxe de lingua pode calibrarse nos termos dunha serie flexible de niveis de logro, definida mediante descritores apropiados.  
Aínda que o conxunto de descritores, como un todo, non sexa exhaustivo, hai que sinalar que é: flexible e coherente.




No proceso de aprendizaxe, para poder avaliar cales son as tarefas más adecuadas é importante ter en conta ao alumno e as súas circunstancias. En que temas terá que desenvolverse, como se lle capacitará para iso, que nocións específicas terá que utilizar. Que tarefas comunicativas nos distintos ámbitos terá que aprender a realizar. Á hora de ensinar é importante ter en conta non só os nosos obxectivos senón como pode o alumno chegar a realizar as tarefas, actividades e procesos e como vai desenvolver as competencias necesarias para a comunicación. Os profesores deben facilitar estes procesos axudados polos seus distintos servicios de apoio. As autoridades educativas deben planificar ben os currículos de linguas modernas
Gustaríame centrarme no proceso avaliación segundo o MCER. Hai tres conceptos que tradicionalmente se consideran fundamentais en calquera análise de avaliación: a validez, a fiabilidade e a viabilidade. Un procedemento de avaliación ten validez na medida en que poida demostrarse que o que se avalía realmente é o que se debería avaliar e que a información obtida é unha representación exacta do dominio lingüístico dos alumnos. Unha avaliación é fiable dependendo da validez que teña o nivel concreto. E un procedemento de avaliación tamén ten que ser práctico, viable. Os examinadores traballan baixo a presión do tempo; só ven unha mostra limitada da actuación e existen límites definidos do tipo e do número de categorías que poden manexar como criterios.
Cando avaliamos temos que ter en conta varios aspectos, non só a competencia ou dominio da lingua, senón a eficacia dos métodos e materiais concretos. A escala dos niveis comúns de referencia pretende facilitar a descrición do nivel de dominio lingüístico alcanzado nos diplomas e certificados existentes e desa forma permitir a comparación entre sistemas.
Hai moitos tipos de avaliación (de dominio, continua, formativa, directa, indirecta, subxectiva, obxectiva, global…) Os profesores tenden a interesarse máis pola avaliación de aproveitamento, que serve como criterio de retroalimentación do proceso de aprendizaxe. Para os empresarios e os adultos en xeral, é máis interesante a avaliación do dominio, porque se centra nos resultados.
Nunha clase de secundaria a avaliación de aproveitamento é moito máis necesaria. A lei indica que a avaliación do proceso de aprendizaxe do alumnado de secundaria será continua, formativa e integradora e que é necesario establecer as medidas máis axeitadas para que as condicións de realización da avaliación se adapten as necesidades do alumnado con necesidades educativas especiais[1]. Por iso é tan importante para os profesores establecer un proceso de avaliación axeitado. As rúbricas cos criterios de avaliación serven de referencia aos alumnos para valorar por si mesmos o seu propio proceso de aprendizaxe e as rúbricas de autoavaliación serven aos profesores para concluír se a forma de impartir as clases foi a máis axeitada e poder corrixir e mellorar a metodoloxía no futuro.
Un dos aspectos máis complexos como profesores é ser xustos, ser o máis obxectivos posible. Para logralo, é necesario especificar o contido da avaliación, utilizar valoracións compartidas para seleccionar o contido a avaliar as actuacións. Adoptar procedementos normalizados, proporcionar claves definidas de puntuación e fundamentar as valoracións sobre criterios específicos, realizar unha formación axeitada coas directrices da avaliación e comprobar a calidade da avaliación analizando os datos.
Con todo sempre resulta difícil, pero canto máis claros e precisos sexan os criterios de referencia, máis doado resultará lograr unha avaliación fiable, válida e viable.



REFERENCIAS
q  Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. © 2002 Instituto Cervantes para la traducción en español. http://cvc.cervantes.es/obref/marco
q  Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment-Council for Cultural Cooperation. Education Committee. Language Policy Division, Strasbourg
q  Marco Común de Referencia de Lenguas (2ª parte – Eduardo Varela)



[1] LOMCE (Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa, 25 de septiembre de 2012) https://www.mecd.gob.es/educacion/mc/lomce/evaluacion/secundaria.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario